Of je nu meer wil sporten, een paar kilo’s wil afvallen of grote slagen wil maken met je bedrijf. Denk dan in kleine stapjes, niet in grote sprongen! Grote doelen zijn uitdagend, maar ze kunnen ook afschrikken. Begrijp mij niet verkeerd: om een geweldig, sportief, slank lichaam of grote organisatie neer te zetten, heb je grote doelen nodig. Het zijn alleen de kleine doelen waardoor het haalbaar wordt.

Een te groot doel kan je het gevoel geven dat je het toch nooit gaat halen bij tegenslag. Denk bijvoorbeeld aan die ene week waarin het je niet lukt om een kilo eraf te krijgen of niet te sporten. De negatieve gedachtes kunnen zijn dat je dat grote doel toch niet haalt. Dus verdeel het in kleine doelen of stapjes om jouw grote doel uiteindelijk te behalen.

Stel dat je 30 kilo moet afvallen. Pfft …. Dat is nogal wat en die 30 kilo heb je er niet aan gekregen binnen 1 week. Dit duurde toch redelijk lang voordat je dat bij je lichaam had gespaard. Je kan niet van je lichaam verwachten dat die 30 kilo er zo vanaf vliegt. Maak kleine doelen en bepaal dat je 0,5 kilo per week wil afvallen. Het duurt misschien iets langer maar doordat je langzamer afvalt, kan je lichaam eraan wennen en je leefstijl verandert. Het wordt dan een gewoonte. Begin met niet meer snoepen of na het diner niet meer eten. Neem een fles water mee naar je werk en vul die nog 1 of 2 keer. Op deze manier krijg je meer water binnen en je behoefte aan koffie zal daardoor ook minder worden. De kleine stapjes maken het haalbaar. Probeer het eens ….

Vind je het toch lastig om kleine stapjes te bepalen? Dan help ik je graag. Neem je dan even contact op? Fijne dag vandaag.